فساد فی الارض
نوشته شده توسط : ریحانه

فساد فی الارض

 

 

در فساد اداری ، یک فرد فاسد مرتکب جرمی می شود به گونه ای که قانون قتل این شخص را پیش بینی کرده است که باعث ناشناس ماندن و صدمات زیادی به کشور شده است.

 

 

بسیاری از محققان فقهی و حقوقی فساد در زمین را مورد انتقاد قرار داده اند. نمونه هایی از این جرم در ماده 286 قانون مجازات آورده شده است.

 

 

"هر کسی که مرتکب جرم علیه سلامت جسمی افراد ، جرایمی علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور ، نشر اکاذیب ، اخلال در سیستم اقتصادی کشور ، آتش سوزی و تخریب ، انتشار مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا ایجاد مراکز فساد و فحشا شود. یا معاون به گونه ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور شود ، ناامنی یا صدمه عمده به سلامت جسمی افراد یا اموال عمومی و خصوصی یا ایجاد فساد گسترده یا فحشا ، مفسد فی الارض محسوب می شود و به اعدام محکوم شده است. "

 

 

سب النبی

 

 

در قانون مجازات اسلامی جدید ، تأسیس جدیدی به نام سب النبی وجود دارد که در ماده 262 پیش بینی شده است ، طبق آن شخصی که به معصومین و پیامبر و حضرت زهرا توهین کند ، اعدام خواهد شد.

 

 

در مورد نمونه های این مقاله که شامل آنهاست اختلاف نظر وجود دارد.

 

 

جرم را تا درجه چهار تکرار کنید

 

 

مطابق قانون هرگاه شخصی سه مرتبه مرتکب جرمی از جمله نوشیدن مشروبات الکلی ، قزف ، مصاحبه و غیره شود و سه بار مجازات شود ، برای چهارمین بار اعدام می شود.

 

 

اخلال در سیستم اقتصادی کشور

 

 

سالهاست که در زمینه اقتصادی کلمات زیادی مانند "سلطان" شنیده ایم ، مانند "سلطان سکه" ، و ماده 1 و 2 قانون مجازات اخلالگران در سیستم اقتصادی به این موضوع پرداخته است.

 

 

در مقاله 1 ، مثالها را نام ببرید:

 

 

ماده 1 - ارتكاب هر يك از اعمال مذكور در بندهاي زير جرم محسوب شده و مرتكب به مجازات هاي مقرر در اين قانون محكوم مي شود.

 

 

الف- اخلال در سیستم پولی یا ارزی کشور از طریق قاچاق عمده ارز یا ضرب سکه یا جعل اسکناس یا واردات یا توزیع اسکناس عمده اعم از داخلی و خارجی و مواردی از این دست.

 

 

ب - ایجاد اختلال در توزیع مایحتاج عمومی از طریق فروش گسترده مواد غذایی یا سایر ملزومات عمومی و احتکار عمده این مایحتاج یا مایحتاج و پیش خرید فراوان محصولات کشاورزی و سایر ملزومات عمومی و نظایر آن به منظور ایجاد انحصار یا کمبود در عرضه آنها.

 

 

ج - اخلال در سیستم تولید کشور از طریق سو استفاده عمده از فروش غیر مجاز تجهیزات فنی و مواد اولیه در بازار آزاد یا نقض تعهدات مربوطه یا رشوه خواری عمده در تولید یا اخذ مجوزهای تولید در مواردی که اخلال در سیاست های تولید شده در کشور ایجاد کند.

 

 

(د) هرگونه تلاش برای حذف میراث فرهنگی یا ثروت ملی ، حتی اگر منجر به حذف آن نشود ، قاچاق محسوب می شود و کلیه املاک در نظر گرفته شده برای خروج از کشور موضوع قاچاق محسوب می شود و به نفع کشور مصادره می شود.

 

 

ه - دریافت وجوه کلان به صورت پذیرش سپرده اشخاص حقیقی یا حقوقی تحت عنوان مضاربه و نظایر آن که موجب از بین رفتن اموال مردم یا بهم ریختن نظام اقتصادی می شود.

 

 

و - اقدامات باندی و سازمانی برای برهم زدن سیستم صادرات کشور به هر شکلی مانند تقلب در انعقاد قرارداد ارزی یا پرداخت آن و تقلب در قیمت گذاری کالاهای صادراتی.

 

 

G. تأسیس ، پذیرش نمایندگی و عضویت در یک شرکت ، موسسه ، شرکت یا گروه به منظور کسب درآمد از افزایش اعضا به گونه ای که اعضای جدید افراد دیگر را به سود و توسعه زنجیره انسانی یا شبکه جذب کنند. ادامه دارد

 

 

تبصره (الحاقی 10/14/2005) مواردی که قبل از تصویب این قانون تشکیل شده اند مطابق با قوانین قبلی در نظر گرفته می شوند.

 

 

ماده 2 همچنین بیان می کند:

 

 

هر یک از اقدامات ذکر شده در بندهای ماده 1 ، اگر به قصد ضربه زدن به سیستم جمهوری اسلامی ایران یا به قصد مقابله با آن یا دانستن اثربخشی اقدام علیه آن سیستم باشد ، اگر در حد آن باشد از فساد فی الارض ، اعدام می شود و در غیر این صورت ، او به پنج تا بیست سال زندان محکوم می شود و در هر دو مورد دادگاه حکم به توقیف کلیه اموال به دست آمده از طریق قانون به عنوان مجازات مالی می دهد.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: